Kertoa kaikki siitä, mitä teet ja esitellä kattavasti liiketoimintaasi? Ei. Pikemminkin päinvastoin – suoraviivainen osoittelu on useimmiten tylsää ja voi jopa vesittää sen tärkeimmän: huomatuksi ja muistetuksi tulemisen. Visuaalinen viestintä puhuu symbolien, tunteiden ja tiedostamattoman kautta, eikä kirjaimellinen esittämistapa välttämättä ole useinkaan paras ratkaisu. Yritystunnuksen tarkoitus on erottua ja jäädä katsojan mieleen. Jos leipomon logossa on leipä ja putkiliikkeen logossa putki, on vaikutelma todennäköisesti mitäänsanomaton – tai jopa tahattoman koominen. Sen sijaan erottuva toteutus, joka sytyttää mielenkiinnon, kenties kysymyksen ja sen jälkeen oivalluksen kipinän, ei voi olla jäämättä mieleen.
Tämä on ollut viime aikoina ajatuksissani, kun olen seurannut tekoälyä hyödyntävien palveluiden rynnistystä. ”Suunnittele yrityslogo minuutissa” voi kenties kuulostaa hienolta lupaukselta, mutta ohjelmat näyttävät vielä toistaiseksi toimivan tiukasti juuri tällä osoittelevan konkretian tasolla: leipomo = leipä, optikkoliike = silmälasit, baari = kolpakon kuva. Ihmisaivojen luomille ideoille ja intuition ihmeelle on nyt ja tulevaisuudessakin vielä paljon työtä, ja on suuri ilo olla tätä omalta osaltani toteuttamassa.